Arjan in Zuid-Afrika

Tijd van komen, tijd van gaan

G'day Holland,

Hoe is iedereen daar? Nog aan het genieten van de zon? Hier begint het zo langzamerhand op zijn eind te lopen. Afgelopen tijd veel mensen gedag gezegd en begin me nu zelf ook te realiseren dat ik na 4 maanden Stellenbosch, over 1,5 week zal vertrekken. Natuurlijk is dat erg jammer, aangezien ik een heleboel mooie dingen hier heb meegemaakt, maar gelukkig kan ik nog wat gaan reizen de komende weken en vlieg ik pas op 6 juli terug naar Nederland. Geweldig om hier geweest te zijn en kijk er ook enorm naar uit om weer richting huis te gaan en iedereen weer te zien!

Zoals jullie weten is het de afgelopen tijd enigszins onrustig geweest vanwege de xenofobie, maar tot nu toe speelt zich dit vooral af in Johannesburg en Kaapstad. Wel viel me op dat het winkeltje van de Somaliër waar ik op de township nog wel eens dingen koop, gesloten was. Ook vertelde de kids van de newspaper dat er momenteel eigenlijk geen buitenlander meer te vinden. Merendeel daarvan is opgevangen op politiebureaus, kerken en community centres, wat wel de nodige impact heeft aangezien zij degene zijn die de winkeltjes runnen. Meeste mensen moeten dus nu een flinke tijd lopen om dezelfde spullen voor een hogere prijs te krijgen. Niet echt over nagedacht dus. De combinatie verslechterend economie, stroomuitval en politieke onrust begint nu z'n tol te eisen. Het houdt de gemoederen in ieder geval wel bezig hier en voorlopig is de situatie nog onrustig.

Afgelopen weken ook nog weer de nodige activiteiten ondernomen, waarvan ik de foto's ook heb bijgevoegd. 3 Weken geleden samen met Ruth (ook vertrokken) bij een vlindertuin en leeuwenpark geweest. Je moet immers toch wat doen op zo'n zaterdag en aangezien we de meeste attracties hier in de omgeving reeds gezien hebben, konden we even niets anders bedenken. Bonte verzameling dieren gezien, waarna we nog door de omgeving gereden zijn en een soort van kleine roadtrip gehouden hebben.
Voor de rest stage, stage, stage en afscheidsfeestjes. Gelukkig nog wel met z'n vieren een wijntour kunnen doen de week daarna. Als echte toeristen door de omgeving gescheurd, bij verschillende boerderijen wijn lopen proeven en geluncht in Franschhoek. Na de eerste wijntjes weggeslagen te hebben zo rond een uur of 11 's ochtends, begon iedereen zich toch wel wat zorgen te maken over het doorkomen van de rest van de dag. 4 Wijnboerderijen later was dan ook niemand meer in de stemming om op stap te gaan in Kaapstad, wat eigenlijk op de planning lag.
Wat ook lange tijd op de planning lag, was een skydive te gaan maken. Helaas lukte dat ditzelfde weekend niet vanwege bewolking, maar gelukkig was het weer afgelopen zaterdag goed en ben ik met Belg Geert wezen springen. Nadat we een verklaring ondertekend hadden, betaald hadden en 3 zinnen uitleg gekregen hadden (dit is het vliegtuig, daar moet je in, rest komt later), vlogen we ongeveer een half uur in een Cessna over de Western Cape om naar 10000 ft (+/- 3,5 km) te klimmen. Daar aangekomen werd even snel uitgelegd wat er moest gebeuren en na enige aarzeling bij het naar buiten steken van mijn voetjes, vloog ik met de instructeur op m'n rug met 210 km/h door de lucht. Het gevoel en de kick dat dit geeft is onbeschrijflijk! Vooral het moment waarop de parachute opengaat en er volledige stilte om je heen is, is geweldig. Nog een tijdje zelf kunnen vliegen met die parachute en kunnen zwaaien naar de twee achter ons. Na afloop nog wat foto's gemaakt van onze trillende handjes en terug gereden. Aangezien het terrein redelijk afgelegen lag en ik DE perfecte 4x4 bij me had (vw golf ‘95), hebben we nog even wat offroad werk gedaan. De auto zag er naderhand schitterend uit! Boys en hun toys

Laughing
!

Het reizen voor de komende tijd begint ook redelijk duidelijk te worden. Samen met Krista, een Limburgse die hier ook stage loopt, vlieg ik op 16 juni naar Durban om daar een duikcursus van 3 dagen te gaan doen. Daarna zullen we nog een aantal plekken gaan bezoeken zoals Lesotho, Swaziland en de East Coast, waarna zij op 25 juni vanaf Johannesburg terugvliegt naar Kaapstad. Ik heb dan nog ongeveer 10 dagen over en de mogelijkheid bestaat dat ik samen met Geert richting Mozambique ga om daar de wereld te gaan ontdekken. Zowel op het land als in de zee. Mocht dit niet doorgaan ga ik in mijn eentje verder en zie ik wel waar ik terecht kom. Uiteindelijk vertrek ik op 6 juli vanaf Johannesburg, om op 7 juli rond 9 uur in de ochtend aan te komen in Amsterdam.
In ieder geval belooft het een mooie tijd te worden hier en ga ik mij nu eerst weer even richten op het zoveel mogelijk afronden van mijn stage, scriptie en de newspaper die volgende week uitkomt. Er moet immers nog genoeg gebeuren en wil niet al teveel meer hoeven doen in Nederland.

Ik probeer jullie tijdens mijn reis nog een tussentijdse update te geven, om te laten weten hoe het ervoor staat. Opnieuw bedankt voor de reacties, sms'jes en telefoontjes, graag tot de volgende update en anders tot in Nederland

Laughing
!

Groetjes,

Arjan

Reacties

Reacties

Christine, Marijne en Sander

Hej Arja! Goed verhaal man! Mooie reisplannen heb je. Ben benieuwd wat voor extreme dingen je nog gaat ondernemen. Hoop dat het afronden van je stage ook goed gaat en we bereiden je welkomstfeest alvast voor hier.

Groetjes van ons!

Ellen

Hey Arjan,
Leuk om je verhaal te lezen.
Ik heb de promotieplek in Eindhoven gekregen, joehoe! Dus weer een nieuwe stad om te dubbeldaten ;) Vanavond ga ik naar Annet, heel veel zin in!
Liefs Ellen

Wilrik

Hey Arjan,

Ik schrik er ineens van je onderwerp..alweer 4 maanden voorbij..allemachtig wat gaat dat toch snel! (ik besef me dan ook ineens hoelang ik al bezig ben met m'n scriptie :-) ) Hoe gaat het eigenlijk met jou scriptie...is die al bijna af?

Heel veel reis plezier de komende weken!

Groeten,

Wilrik

Wilrik

Berend

Hey arjan,

De tijd die vliegt voorbij, maar ik heb genoten van de mooie verhalen. Erg tof om in Zuid Afriak te zijn :) Geniet van de laaste dagen en wellicht tot snel!

Berend

HB

Hey Arjan,

Snel gegaan man! Wel top geweest zo te lezen.


@Wilrik schiet eens op met die scriptie van je!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!