Arjan in Zuid-Afrika

“You‘re huge man!”

Dat het voor Koninginnedag niet uitmaakt waar je in de wereld verblijft, bleek vorige week woensdag wel weer, toen ik hier in Stellenbosch op een Nederlands feestje was uitgenodigd. De paar aanwezige Duitsers en Amerikanen waren in ieder geval erg verrast toen al die Nederlanders er opeens als een stel oranje idioten uitzagen. Goede zaak natuurlijk, aangezien ik graag wat Nederlands chauvinisme uitdraag hier!

Hoe dan ook, de afgelopen weken waren weer erg goed, ondanks het weer dat de laatste paar dagen duidelijk begint te verslechteren. De regen en wind van dit weekend doen me toch wel aan Nederland denken en met de verhalen over 25 °C bij jullie, is het soms moeilijk te geloven dat ik in het zuidelijkste puntje van Afrika zit

Laughing
!
Gelukkig ben ik de afgelopen weken weer met van allerlei bezig geweest. Na het goede nieuws gehoord te hebben over het behalen van mijn tentamen (alleen nog scriptie in de zomer) en vanwege de feestdagen op 24 en 25 april (verplaatste feestdag uit februari), zijn we in het weekend naar Kaapstad gegaan, om daar te gaan shoppen en op stap te gaan. 's Avonds gegeten bij Mama Africa (typisch Afrikaans eten en live muziek) en bij de locals op stap geweest in Long Street. Dat men niet echt gewend is aan lange mensen, blijkt wel uit de vele reacties van mensen 's nachts over hoe óngelooflijk lang ik wel niet ben! 'My God, you're huge man', is dan ook een veel gehoorde uitspraak. Wanneer ik ze vertel dat ik ben ingehuurd als plaatselijk freakshow en je voor langer dan 1 minuut kijken moet betalen, kunnen ze er meestal wel de humor van inzien. Op zondag naar Franschhoek toegegaan, waar het Cheese & Wine festival gehouden werd. Een nationaal feest, waarbij uit het hele land wijn- en kaasboeren hun waren komen showen en je van alles iets kunt proberen. Ondanks de redelijk omslachtige weg om aan kaartjes te komen, was het toch erg leuk om hier geweest te zijn. Zeker toen we in een bakkie met een van de locals konden meerijden. De laatste feestdag op maandag doorgebracht in Kirstenbosch, picknicken in de botanische tuinen van Kaapstad.

Vervolgens weer eens een week hard aan het werk gegaan. Deadlines komen steeds dichterbij en er moet nog genoeg gebeuren. Er is nog een fransman bijgekomen hier op m'n stage, dus dat zorgt ook weer voor extra gezelligheid, ook omdat we allebei in hetzelfde schuitje zitten wat betreft afstuderen. Aangezien niemand stil wil zitten in het weekend, zijn we naar Hermanus gegaan om daar een relaxed weekendje te houden. Helaas geen walvis gespot (ook niet het seizoen, maar toch), maar wel genoeg van het vissersdorpje gezien (stukje cultuur). Op zondag richting Cape Agulhas gegaan, waar we met mijn autootje ondanks de vele kilometers onverharde weg, toch goed zijn aangekomen. Dit meest zuidelijke puntje van Afrika is tevens de scheiding tussen de Atlantische en Indische oceaan. Altijd goed voor de nodige Kodak-momenten, maar wild spannend was het verder niet. Ook het Oostenrijks georiënteerd restaurantje waar we even bij het haardvuur zaten (Apfelstrudel BITTE!), deed nu niet echt Afrikaans overkomen. 's Avonds met de z'n achten bij Spier gegeten, restaurant met een cheetapark, waar er gedineerd kon worden en je gezicht beschilderd werd in Lion King sfeer.

De newspaper begint nu uiteindelijk ook vorm te krijgen, de kids kwamen met verschillende ideeën aan en iedereen is momenteel druk bezig om informatie te verzamelen. Een kleine greep uit de onderwerpen waar ze graag over willen schrijven zijn: Abortus, pesten op school, sport ontwikkeling, stoppen met roken en een dodelijke steekpartij vorige week. Kortom, luchtige onderwerpen om de dag mee te beginnen. Onzin natuurlijk, maar het zijn wel zaken die leven en waar men dagelijks mee in contact komt. Indutech heeft aangekondigd ook mee te willen helpen waar nodig en een van mijn collega's gaat morgen voor het eerst mee om een kijkje te nemen.

Om af te sluiten, dit weekend opnieuw in Kaapstad geweest en naar een rugby match geweest van de Stormers tegen de Waratahs, wat als een belangrijke wedstrijd voor de competitie wordt gezien. Bruut geweld van lui die een lengte/breedte verhouding hebben waar je U tegen zegt en waarvan er veel in het nationale elftal spelen, de Springboks. Het hardcore vak waar wij in stonden was redelijke tevreden met het uiteindelijk gelijkspel, dus we hebben met z'n vijven besloten om niet het hele stadion af te breken! Ook nog een aantal musea bezocht en rondgezworven door de compagniestuinen, waar de eekhoorns als ratten om heen je springen.

Voor diegene die ik gesproken heb weet ik het al, maar ik hoop dat het met de rest van jullie ook goed gaat. Het is in ieder geval altijd erg leuk om weer wat te lezen uit Nederland! Geniet van de zon daar (aaaah!!) en tot de volgende keer!

Arjan

P.s. Pagina op de (beperkte) website van de rangers van het Kruger Park over 'het' avontuur

sander

Hoi Arjan! Leuk verhaal weer en mooi dat je nog steeds zoveel onderneemt. Hier gaat alles prima, hard aan het werk en mijn contract is verlengd met een jaar :) Met Christine gaat het ook goed en die is hard aan het studeren voor een tentamen. Tussendoor genieten we volop van het mooie weer (al 6 dagen warmer dan 25 graden!) en gaan we volgende week uit eten met Klaas en Anke.

Veel succes nog en geniet er van!

groeten Sander

Platigol

Ey Huge man! nog een beetje veel verdiend aan je freakshow? Leuk verhaal weer....altijd leuk om te lezen. Hier in Grun alles goed, zit ff rustig achter de laptop terwijl Rosa met haar studiegenoten napraat over een zojuist gekeken documentaire. Leuke docu hoor, maar ja ik als non-journalistiek student kan natuurlijk niet mee in de hoogstaande discussie na die tijd. Wel gezellig hier! De biertjes en wijntjes gaan nu open hoor ik.
Net een heel weekend in een bungalowpark vertoeft met mijn vader, Rita, mijn opa en oma, jorrit en karen en roos. Unieke samenstelling, gezellig.

Nou genoeg weer hier. Spreken snel weer es af als je terugbent; drinken we weer ouderwets wat pilsjes.

Jurjen en Inge

Hi Arjan. Leuk die verhalen en foto's te lezen en te zien. Zoals je weet wellicht gaan we je aflossen door van half juli tot half augustus een rondreis door ZA te maken, Door deze berichten krijgen we er steeds meer zin in. Gefeliciteerd met het behalen van je tentamen, rustig idee. Succes de komende tijd en wellicht komt er nog eens een bericht from that huge man. Groet Inge en Jurjen

Desiree

Hey bro, fijn weer wat te horen! T klinkt allemaal zooo relaxed :) en dat je intussen nog serieus bezig bent, ik vind t knap! :) Hier is het idd al 2 weken prachtig weer, haha. Komt wel weer bij jou, waarschijnlijk is dit de zomer die we krijgen en meer niet, zo gaat dat hier he. Wel leuk als je weer terug bent, weer gezellig samen eten en kletsen :) maar geniet nu eerst nog maar even heel hard! Tot spreekse, liefs, Desiree

Chantal

Skat! Top verhaal....see you soon. Gefeliciteerd met je tentamen!

Liefs

Emma

He hoi!
best leuk daar he ;) Je verhalen klinken i.i. goed! Heb ook zin om weer weg te gaan. Wel bijzonder he, om zomaar in een ander continent te wonen.
Hier alles goed. Ben veel aan het dansen en zingen. Binnenkort van allebei een uitvoering. Verder druk met de rest van mijn hobby's: paardrijden, boulderen/klimmen, wielrennen Haha tja, misschien moet ik eens een keer wat keuzes maken, want zo wordt mijn leventje wel aardig vol
xx emma

kris

jeetje wat maak je allemaal mee. zou zo met je willen ruilen. geniet nog van alles wat je gaat ondernemen!!!

greetz