Arjan in Zuid-Afrika

Freedom, human rights & dignity

Beste iedereen,

Zoals beloofd zal ik jullie even op de hoogte brengen van de afgelopen week. Te beginnen met vorig weekend waarin we met z'n vieren een road trip gemaakt hebben. Het idee was om vrijdag te vertrekken en in één keer door te rijden naar Knysna, in de buurt van het Tsitsikamma National Park. Echter tijdens een stop bij een benzinestation bleek er toch wel erg veel rook onder de motorkap vandaan te komen, wat ons alle vier niet helemaal correct leek. Bij het opendoen van de motorkap bleek er via het luchtkanaal (!!) olie op het motorblok te lekken, wat vervolgens voor de rook zorgde. Onder het toeziend oog van in totaal 10 man plaatselijke bevolking, 8 telefoontjes en 3 uur discussiëren verder zijn we uiteindelijk weer op weg gegaan. Omdat we Knysna niet meer zouden halen, hebben we overnacht in een backpackers-hotel in Swellendam. Aangezien het na dit avontuur wel tijd was voor een drankje, zijn we de plaatselijke kroeg in gegaan; the Saloon. Na eerst enige tijd met z'n vieren gezeten te hebben, kwamen we al snel in contact met wat locals die ons uitnodigden voor een afzakkertje bij hun thuis, tot in de late uurtjes.

De volgende ochtend (lees begin middag) weer in onze fraaie automobiel gestapt om, na nog wat onderdelen gekocht te hebben, door te reizen en een stop te maken in Oudtshoorn. Deze plaats staat bekend om zijn struisvogel-farms en als een beetje toerist kun je dan ook niet achterblijven, dus hebben we de Safari Ostrich Farm bezocht. Na een rondleiding gekregen te hebben was er ook nog de mogelijkheid om struisvogel te rijden en die kans kon ik natuurlijk niet laten schieten. Na een korte uitleg over het reilen en zeilen van deze tweevoeters, was het mijn beurt en heb ik op het beestje rondgereden. Veel achterover hangen en vooral niet voorover hangen (ze schoppen vooruit) bleek genoeg te zijn om te kunnen blijven zitten. Erg mooi om een keer gedaan te hebben en zal proberen het filmpje er nog op te zetten. Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Knysna om daar te overnachten en ons voor te bereiden op de volgende dag, waarop hetgeen moest gebeuren waarvoor we eigenlijk gekomen waren: de Bungee-jump.
Zondagochtend vroeg vertrokken naar de Bloukransbrug waar de hoogste commerciële bungee-jump ter wereld gedaan kan worden: 216 ongelooflijk lange meters! Nadat iedereen 4 tot 5 keer naar de wc was geweest, werden we naar het platform gebracht waarvan er gesprongen moest worden. Ik was als laatste aan de beurt, maar het was er gelukkig niet minder om. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat voor een adrenalinekick de sprong geeft! Uiteindelijk was het een vrije val van ongeveer 5 tot 6 seconden, waarna je nog een aantal keer nastuitert en vervolgens een tijdje blijft hangen totdat ze je komen halen met een liftje van boven. En afgezien van wat rode ogen, knikkende knieën en een bloedneus later was het een van de meest mooie ervaringen die ik ooit heb meegemaakt! Kortom, een aanrader voor iedereen ;)!

De auto heeft het weekend uiteindelijk overleefd en staat nu bij de garage om nagekeken te worden. Echter de vervangende auto hield er na een dag ook mee op, dus heb nu opnieuw een vervangende gekregen, waarmee ik vorige week maandag m'n moeder en Klaas heb opgehaald. Helemaal geweldig dat ze mij kwamen opzoeken hier en we hebben dan ook zo veel mogelijk leuke dingen gedaan, zoals Tafelberg beklimmen en Robben Eiland bezoeken. Door een ex-gevangene van Robben Eiland die samen met Mandela vastzat, kregen we een erg goed beeld van hoe het eruit heeft gezien indertijd en wat er zich daar allemaal heeft afgespeeld. De moraal van het verhaal was dat de winst van die tijd human rights, freedom en dignity waren, maar dat er nog een lange weg te gaan is. Verder was ik op mijn verjaardag enigszins grieperig, maar gelukkig hebben zij me geholpen om alsnog een braai voor elkaar te krijgen 's avonds. Geweldig bedankt voor alle mails, berichtjes en telefoontjes, erg tof zo op je oude dag!

Uiteindelijk hebben we afgelopen zondag de camper voor hun opgehaald en zijn ze vertrokken via de Garden Route. Op wat kleine accu probleempjes na (blijft Afrika), was verder alles goed.

Kortom, momenteel maar weer eens met de stage bezig gegaan en dat zal ik de komende tijd ook maar even blijven doen, anders komt er te weinig van terecht. Verder ga ik de komende weken een aantal jongeren op Kayamandi helpen met wat computerlessen, zodat ze verder kunnen met hun plaatselijke krantje, benieuwd hoe dat gaat lopen.
Ik hoop dat het wat vol te houden is in de sneeuw in Nederland, anders is iedereen hier van harte welkom ;)!

Gegroet,

Arjan

Reacties

Reacties

Han

Klinkt goed allemaal Arie! Top. Ik heb wel medelijden met die struisvogel trouwens...95 kilo vlees op de rug!
Maak er wat van!

Saskia Andringa

Super leuk om te lezen en het filmpje te bekijken.
Man, man wat geweldig wat je daar allemaal doet en meemaakt.
Leuk dat je zo schrijft: "Blijft Afrika.". Zelf vind ik dat m.n de charme van dit continent dat alles terplekke met wat las en trekwerk weer in orde gebracht wordt.
Geniet!!

Johan

Hee Arie, tja verbazingwekkend dat die struisvogels die kleine negertjes niet neerschoppen... lopen toch best irritant te doen! Ik zou het wel weten als struisvogel ;) Maar supermooi om te zien!

Dees

Jo bro, wat een verhalen, wij zitten hier echt zo van, poe wat zal het mooi zijn zo je studie te combineren met het doen en zien van zulke mooie dingen...wel zielig, die struisvogel..o o o, haha. Maar t ziet er enorm komisch uit! Die JUMP mijn god zeg, ik krijg al hartkloppingen als ik eraan DENK, R-E-S-P-E-CT man! Kortom, mooie fotos, verhalen en hoop dat je moe het ook mooi heeft! Tot spreekse en suc6 met je scriptie! Liefs, Dees

Jurjen en Inge

leuk dat bericht en de foto's. Gaaf koop toch een struisvogel i.p.v. een oude auto. nooit pech, geen CO2, dus goed voor het milieu. Wij gaan deze zomer ook een maand naar dat gebied. Jumpen, wat een moed.
zien uit naar volgende avontuur van je. groet uit Drenthe waar het dit weekend sneeuwde.

piet kalma

hoi arjan,
Heel wat anders dan op een fries paard te rijden. Ik geef de voorkeur aan een mals stukje struifvogelbiefstuk misschien smaakt het beter als het bereden is.
En dit noemen ze een stage opdracht? Tijdesn mijn studie was dat iets anders reden we met vier man in een EEND en nog wel zonder rookontwikkeling.
Ik ga toch liever vliegen Arjan dat jumpen lijkt mij niets. Nog veel suse met je stage en geniet ze maar lekker.
Groet Piet Ida

Chantal

Wederom een geweldig leuk verhaal. Wat maak je veel moois mee! Succes met je stage en met alle leuke dingen die je nog gaat doen. Je kan trots zijn op jezelf!

Veel liefs

Peter

He bedankt voor je berichtje. Jij vermaakt je ook wel, zo te lezen.
Afrika rocks!

Catrien

Hi Arjan,
wat leuk om te lezen, ik zag het nu pas voor het eerst (beetje traag met email bekijken) maar ziet er wel indrukwekkend uit!
Veel plezier...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!